Tuesday 13 November 2012

cerita SPM

Assalamualaikum wbt 

How are you today? hopefully everything is good. yeah!! today is holiday. Happy Diwali to my Hindu's friend. May your day full of happiness.


Kali ni rasa sangat meriah sebab mercun non-stop berbunyi and except when raining.
:)

Nak Share benda yang terjadi minggu lepas.
Last weekend, life is about busy. aceehhh... ya lah, busy because i got two wedding invitations. Both of them are my hostel-mate zaman berhingus dulu. Mula-mula rasa tak mau pergi sebab most of my friend was busy doing their plan. Sorang ke Kedah, sorang balik kampung, sorang lagi ke Johor and bla bla bla. Akhirnya, main aci terjah tanya, Ajmal free juga hari Sabtu sebab Ahad dia ada kelas PJJ. Maka hari kejadian tu, angkut sekali si Ajmal sebab i feel weirdo kalau pergi sorang-sorang kat kenduri kahwen.

Aku dengan Ajmal ni dulu satu dorm masa form 5. So, kitaorang kalau ulang balik cerita lama, memang berbakul-bakul la gamaknya. Boleh non-stop borak. Itu yang aku suka, sebab rasa bebas nak borak apa-apa pun dengan dia. Pastu siap boleh kutuk2 dia sebab dia guna Iphone tapi ada certain thing dia tak abis lagi study pasal Iphone dia. Motif tak habis lagi study Iphone?? Kalau aku confirm lah da habis study sana sini. Cute kan si Ajmal ni ^_^

Suddenly Ajmal  tanya

"I-vane, senang tak STPM dulu?"

"STPM? ermmm..entah..macam tu la jugak. Macam kita belajar, pastu kena duduk exam. tapi masa tu semangat sikit kot belajar. Kau tahu la kan, aku rasa aku sorang ja yang amik stpm sulu. aku sorang ja yang tak dapat mana-mana offer"

dan soalan yang tak di jangka, 

kau menyesal tak dengan SPM kita dulu? Kau rasa kita boleh buat lagi bagus tak?"

lepas dengan soalan tu ja, seriuously kereta senyap seketika. 
Nak jadi kan cerita, actually aku dengan Ajmal ni hampir senasib masa SPM. Maksudnya result kami errr so-so ja.. aku tak tahu exactly dia punya result, tapi aku dapat rasa we are just average student. Automatiknya aku terus jawab

"Ajmal, sebab SPM kita lah, kau dapat rasa pakai selendang Anugerah Naib Canselor, sebab result SPM aku yang hancus tu lah, aku dapat naik podium untuk SPTM. Allah tahu yang terbaik untuk kita Mal"

lepas aku jawab camtu, senyum-senyum 2 orang manusia kat kereta tu. then keluar lah macam-macam soalan.
"tu lah, apa lah sebenarnya kita buat dulu kan"
"kenapa dulu kita tak belajar betul-betul"
"tu la...dulu belajar main-main"
bla bla bla bla

so, actually bila cakap pasal SPM aku memang sikit sensitif. Sikit la.. Resume aku pun spoiled sikit sebab SPM result. Masa tu aku siap rasa nak re-seat SPM. Tapi nak buat macamana kan, Allah know the best. Aku yang dulu belajar main-main-main. -_-

Itu cerita SPM 
 Its  about errrrrrrr now 2012, and I sit for the SPM exam is 2005. 
owh yeah, its about 7 years ago...yes 7 years ago...and now i feel i'm already old
-__-

*Alhamdullillah*


So, kalau ada adik-adik,
Belajar lah bersungguh-sungguh, memang SPM tu bukan segalanya, tapi percaya lah, SPM tu lah yang akan membawa hala tujuan kita lepas bangku sekolah. Jangan buat apa yang akak buat dulu, benda da berlalu, menyesal ja mampu masa tu. Belajar untuk diri sendiri, Belajar untuk tambahkan ilmu Allah yang luas tu. 


♥,
 Ivana

6 comments:

  1. SPM is the main door to new journey :)

    ReplyDelete
  2. btul awk...ape yg awk bgtw ni..
    mcm Na skrng rasa nk btul2 nk undur masa...n tekad nak buat spm skali lg... T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jna,

      haha tapi tu la, semua da berlalu..da bertahun berlalu :)
      sebab itu lah orang kata masa itu emas, tak boleh di beli walau dengan apa pun :D

      Delete
  3. Yes SPM! worst ever! sgt2 menyesal tapi sebab kan SPM la kita boleh buka kepala otak kita berfikir apa yg harus kita buat lepas ni! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju dengan kamu ;)
      setiap benda tu ada pengajaran yang tersembunyi...masa tu la nak menguji kita kan..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...