Thursday 20 September 2012

konsep belajar

Assalamualaikum wbt

kemalasan melanda dalam menaip warkah untuk dimuatkan di dalam muka surat ini
tapi aku tahu, hanya di sini lah titik permulaan bagi ku untuk mengimbas kembali ceritera dulu kala bagi renungan sepuluh tahun akan datang..entah panjang umur, entah tidak
kerana kita tidak dapat menjangkakan apa yang terjadi di masa itu


weii..weiiii...
apa kau merepek meraban ni weiii
ayat da sastera abis la ehh..ppuuuiiii..

tajuk bukan main lagi kau letak, "Konsep Belajar"
tapi bila baca intro macam apa ja, nanti ada sapa-sapa yang tersesat masuk dalam ni mesti mencarut-carut sebab salah masuk blog. hehe. maaf. maaf
keboringan melanda di malam hari

ok, serius ni..
 nak share konsep belajar
tak kisah la belajar upsr, pmr, spm, stpm, ipta
semua konsep sama sebab asas adalah belajar
idea ni actually timbul pun sebab ter-borak ngan abg yang duduk kat aussie ( hai abang lan!! )
borak punya borak, terdiscuss lah cara belajar masing-masing


kalau orang tanya aku, aku memang jenis tidur awal dan bangun awal
tu memang konsep sejak zaman semester 1 sampai lah semester 7
aku memang selesa dengan konsep yang ni. tapi, memang aku nak ingatkan, setiap orang ada cara sendiri sebab cara otak kita adapt sesuatu benda tu tak sama

macam aku, kalau nak exam ni
around 10pm aku tidur, 4.00am aku bangun
kalau tak exam pun, aku jenis 12malam memang da selamat mereka apa mimpi aku nak..hehe
ok..memang awal tapi diingatkan dengan tidur awal tu lah senang tuk aku bangun pukul 4am.
nak tau sebab apa aku pilih cara aku ni?


  1. tak payah paksa mata untuk berjaga di tengah malam atau kata nama lain, tidur adalah wajibbulngunnah bagi aku walaupun tengah final exam
  2. takut nak berjaga tengah-tengah malam walaupun aku tau ramai yang belum tidur.saya belajar dekat hutan plus saya memang spesis penakut.
  3. suasana tengah malam agak menakutkan kalau dibandingkan dengan pagi hari. ini penting sebab saya jenis kena bukak langsir masa belajar. di ulang sekali lagi, saya memang penakut.
  4. susah aku nak baca nota kuat-kuat, sebab aku tahu ramai lagi belum tidur, kalau pagi hari, diorg baru tidur, so confirm diorang tak dengar
  5. dapat bangun 4am tu, mamai-mamai sikit, bukak laptop, pilih mp3 yang best-best sikit, check fb blog, twitter segala then around 430am aku pi mandi. awesome giler kesegaran di pagi hari. korang mesti kena try jugak
  6. added value sikit, kalau rajin boleh la solat hajat dengan tenang. plus subuh jarang miss sebab terjaga awal. kena bersyukur sebab klu waktu lain, subuh macam subuh gajah. alhamdullillah
  7. dapat recall semua chapter sebelum masuk exam hall. which is aku akan baca balik semua nota-nota yang aku tulis, pastu baca dengan kuat. haha maaf lah jiran-jiran ku, pagi lagi kamu semua boleh dengar aku terjerit-jerit..heheh tapi aku tau, korang pun sebenarnya kat alam mimpi kan..hehhe


anyway,
aku ni jenis tak boleh belajar kalau roomate aku berjaga. tak caya. pergi tanya dua orang roomate aku tu. kalau diorang ada kat bilik, ya allah..susahnya benda-benda ni nak masuk kepala. tak pun nanti aku akan leka dengan benda lain. end up, tidur je la gamaknya. hihi ye lah, sebab tadi kan aku da cakap, aku ni konsep membaca nota macam petir sikit. subjek plak tak sama dengan diorang since kami berlainan kos. kalau aku study sama-sama, nanti di kira mengganggu ketenteraman awam pulak kang.

kesimpulannya kan, aku still percaya setiap orang ada cara yang tersendiri
ada yang boleh belajar dalam senyap, ada yang boleh belajar dalam bising,
ada yang boleh belajar sambil bukak fb, ada yang boleh belajar belajar sambil baring
variety kan?
so..kalau korang nanti nampak perangai kawan korang lain macam ja masa exam, biarkan dia.
dia ada cara dia sendiri.
tetiba aku musykil dengan diri aku, macamana pulak aku boleh berani pergi toilet seorang diri pada pukul 4 pagi.. Ya Allah, kau yang permudahkan jalan aku kan. Alhamdullillah

teringat slogan group aku
"DIFFERENT PEOPLE, DIFFERENT INTELLECTUAL"

..
..
..






..
..
..
























..
..
..





tapi kan the best part, ada certain final exam, aku ada alarm clock bernyawa
sebab masa tu dia nak tidur, aku nak bangkit dari tidur
macam magic, dapat call dari jauh, senang pulak nak terjaga hahaha
#TrueFact

hai mechy, i got something for you


eh. da siap satu entry
terima kasih bagi yang membaca
cuba share macamana korang study.

:)






2 comments:

  1. Sleep is important to me took..hehe I need my long hours sleep so my brain function at its best:)

    I rely on my notes & lecture recording:)

    I believe in study smart. Thus, I study on everyday basis. Even sometimes I do burnt the midnight oil. hihi

    and of course, every subject had different ways of studying them:)

    I need to have a lot of drinking water, sweets/dates on the table as I frequently crave for them;p

    Glad I survived school~ :) Alhamdulillah

    *This made me feel like writing an entry on how I study plak. huhu

    ReplyDelete
  2. Salam kak ain, sharing with us how to manage your study. at least, who knows..ada any readers yang boleh follow cara tu..

    yes, like i mentioned, everyone has thier own way. dulu bila ada org mai bilik, tgk saya nak tidur sempat gak dengar "heyy,awalnya ivana tidur" i understand, depa cakap like "this is our critical period. exam woo..what the hell ivana tidur awal??" hahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...